İslamda Namaz ile Vacip / Sünnet / Nafile Namazlar Forumundan Hanifi Mezhebinde Kaza Namazları Hakkında Kısa Bilgi.
  1. #1
    Ervanur
    Üyelik tarihi
    15 Şubat 2009
    Mesajlar
    1.537



    Hanifi Mezhebinde Kaza Namazları






    KAZÂ NAMAZLARI
    Namaz, beden ile yapılan bir ibâdet olduğundan, başkası yerine kılınamaz Herkesin kendisinin kılması lâzımdır Namazları vaktinde kılmaya “Edâ” denir Herhangi bir zamanda tekrar kılmaya “İâde” denir Meselâ mekruh olarak kılınan namazın vakti çıkmadan, buna imkân olmazsa, her zaman iâdesi vâcibdir Farz ve vâcib olan namazı, vakti geçtikten sonra kılmağa “Kazâ” etmek denir
    Bir günlük beş vakit farzı ve vitr namazını kılarken ve kazâ ederken, tertip sâhibi olmak farzdır Ya’nî, namaz kılarken, sıralarını gözetmek lâzımdır Beşten fazla kazâsı olmayana “Tertip sâhibi” denir Cuma farzını, o günün öğle namazı sırasında kılmak lâzımdır Sabah namazına uyanamayan, hutbe okunurken bile hatırlarsa, hemen bunu kazâ etmelidir Bir namazı kılmadıkça ondan sonraki beş namazı kılmak câiz olmaz Hadîs-i şerîfte, (Bir namazı uykuda geçiren veyâ unutan kimse, sonraki namazı cemâat ile kılarken hatırlarsa, imâmla namazı bitirip, sonra önceki namazını kazâ etsin! Bundan sonra, imâmla kıldığını tekrar kılsın!) buyuruldu
    Farzı, kazâ etmek farzdır Vâcibi kazâ etmek vâcibtir Sünneti kazâ etmek, emrolunmadı Hanefî mezhebinin âlimleri sözbirliği ile bildiriyorlar ki; (Sünnet namazlarının yalnız vaktinde kılınmaları emrolundu Vaktinde kılınmayan sünnet namazlar, insanın üzerinde borç kalmaz Bunun için, vaktinden sonra kazâ edilmeleri emr olunmadı Sabâhın sünneti, vâcibe yakın olduğundan, o gün öğleden önce farzı ile kazâ edilir Sabah sünneti öğleden sonra, başka sünnetler ise, hiçbir zaman kazâ edilmez Kazâ olursa, sünnet sevâbı hâsıl olmaz Nâfile kılınmış olur
    Farz namazları bilerek ve özürsüz olarak terketmek büyük günâhtır Vaktinde kılınmayan böyle namazları kazâ etmek lâzımdır Farz ve vâcib olan bir namazı bile bile kazâya bırakabilmek için, iki özür vardır: Biri, düşman karşısında olmaktır İkincisi, seferde olan, ya’nî, üç günlük yol gitmeye niyeti olmasa bile, yolda bulunan kimsenin hırsızdan, yırtıcı hayvandan, selden, fırtınadan korkmasıdır Bunlar oturarak ve herhangi bir tarafa dönerek veyâ hayvan üzerinde îmâ ile de kılamadığı zaman, kazâya bırakabilir Bu iki sebeple farzları kazâya bırakmak, uyku ve unutmak sebebi ile kaçırmak günâh olmaz Boğulmak üzere olanı ve benzerlerini kurtarmak için namazı vaktinden sonra kılmak da sahihtir Doktorun, ebenin bu özürlerden biri sebebiyle, namazlarını kazaya bırakmalarına, dînimiz izin vermiştir Fakat, özür bitince, hemen kazâ kılması farz olur Ancak, harâm olan üç vakitten başka, boş vakitlerinde kılmak şartı ile çoluk çocuğunun rızkını kazanmak, zaruri ihtiyaçlarını temin etmek için çalışacak kadar kazâ kılmayı geciktirebilir
    Nitekim sevgili Peygamberimiz, Hendek muhârebesinin şiddetinden kılamadıkları dört namazı hemen o gece, Eshâb-ı kirâm “radıyallahü anhüm” yaralı ve çok yorgun oldukları halde, cemâat ile kıldı Sevgili Peygamberimiz “sallallahü aleyhi ve sellem” buyurdu ki; (İki farz namazı bir araya getirmek büyük günâhlardandır) Ya’nî, bir namazı vaktinde kılmayıp, vaktinden sonra kılmak en büyük günâhtır Bir hadîs-i şerîfte buyuruldu ki, (Bir namazı vakti çıktıktan sonra kılan kimseyi, Allahü teâlâ seksen hukbe Cehennemde bırakacaktır) Bu hukbe, seksen âhıret yıldır Âhıretin bir günü, dünyânın bin yılı kadardır Bir vakit namazı, vaktinden sonra kılmanın cezâsı bu olursa, hiç kılmayanın cezâsını düşünmelidir
    Namaz dînin direğidir Namazı terkeden, dînini yıkmış olur Kıyâmet günü, îmândan sonra ilk sûal namazdan olacaktır Allahü teâlâ buyuracak ki, (Ey kulum! Namaz hesâbının altından kalkarsan kurtuluş senindir Öteki hesapları kolaylaştırırım) Ankebût sûresi, kırkbeşinci âyetinde, meâlen (Kusursuz kılınan bir namaz, insanı pis, çirkin işleri işlemekten korur) buyurulmaktadır Peygamberimiz “sallallahü aleyhi ve sellem” buyurdu ki, (İnsanın Rabbine en yakın olduğu zaman namaz kıldığı zamandır)
    Bir müslümanın herhangi bir namazı vaktinde kılmaması iki türlü olur:
    1- Özür ile kılmamasıdır
    2- Namazı vazife bildiği, önem verdiği halde tenbellikle terk etmesidir
    Farz namazı özrü olmadan, vakti geçtikten sonra kılmak, ya’nî kazaya bırakmak harâmdır Namazı, özürsüz olarak vaktinden sonra kılmak, büyük günâhtır Bu günâh, kazâ edince afv olmuyor Kazâ edince, yalnız namazı kılmamak günâhı afv olur Bir kimse namazları kazâ etmedikçe, yalnız tevbe ile afv olmaz Kazâ ettikten sonra tevbe ederse, afv olması ümit edilir Tevbe ederken kılmadığı namazları kazâ etmesi lâzımdır Kazâ etmeye gücü varken, kazâ etmezse, ayrıca büyük bir günâh işlemiş olur Bu büyük günâh, her namaz kılacak kadar boş zaman geçince, bir misli artmaktadır Çünkü namazı, boş zamanlarda hemen kazâ etmek de farzdır
    Sünnetler Yerine Kaza Kılınır mı
    Abdülkâdir-i Geylânî hazretleri (Fütûh-ul gayb) kitâbında diyor ki: Mü’minin en önce farzları yapması lâzımdır Farzlar bittikten sonra, sünnetleri yapar Ondan sonra nâfilelerle meşgul olur Farz borcu varken, sünnet ile meşgul olmak ahmaklıktır Farz borcu olanın sünnetleri kabûl olmaz Alî ibni Ebî Tâlib “radıyallahü anh” bildiriyor Resûlullah “sallallahü aleyhi ve sellem” buyurdu ki: (Farz kılmayıp, kazası olan kimse, kazasını kılmadan nâfile kılarsa, boş yere zahmet çekmiş olur Bu kimse, kazâsını ödemedikçe, Allahü teâlâ, onun nâfile namazlarını kabûl etmez) Abdülkâdir-i Geylânînin yazdığı bu hadîs-i şerîfi şerheden Hanefî mezhebi âlimlerinden Abdülhak-ı Dehlevî hazretleri buyuruyor ki: (Bu haber, farz borcu olanların sünnetlerinin ve nâfilelerinin kabul olmıyacağını göstermektedir Sünnetlerin, farzları tamamlayacağını biliyoruz Bunun mânâsı farzlar yapılırken, bunların kemâllerine sebeb olan birşey kaçırılırsa, sünnetler, kılınan farzın kemâl bulmasına sebeb olur Farz borcu olanın kabûl edilmeyen sünnetleri bir işe yaramaz)
    Kudüs kâdısı Muhammed Sâdık Efendi, fâite namazların kazâ edilmesini anlatırken, şöyle bildirmektedir: Büyük âlim İbni Nüceym hazretlerine soruldu ki, (Bir kimsenin kazâya kalmış namazları olsa, sabah, öğle, ikindi, akşam ve yatsının sünnetlerini bu namazların kazâlarına niyet ederek kılsa, bu kimse sünnetleri terk etmiş olur mu?) Cevâbında: (Sünnetleri terk etmiş olmaz Çünkü beş vakit namazın sünnetlerini kılmaktan maksat, o vakit içinde, farzdan başka bir namaz daha kılmak demektir Şeytan hiç namaz kıldırmamak ister Farzdan başka bir namaz daha kılarak, şeytana inat edilmiş, rezil edilmiş olur Sünnet yerine kaza kılmakta, sünnet de yerine getirilmiş olur Kaza borcu olanların, her namaz vakti, o vaktin farzından başka namaz kılarak, sünneti yerine getirmek için, kaza kılması lâzımdır Çünkü çok kimse, kazâ kılmayıp, sünnetleri kılıyor Bunlar Cehenneme gidecektir Halbuki, sünnetlerin yerine kaza kılan, Cehennemden kurtulur) buyurdu
    Kazâ Namazları Nasıl Kılınır
    Kazâ namazlarını bir an önce kılarak, ayrıca tevbe de ederek, büyük cezâdan kurtulmalıdır Bunun için, sünnetleri de kazâ niyetiyle kılmak lâzımdır Tenbellikle namaz kılmayanlar, senelerce kazâ borcu olanlar, namaza başladıkları zaman, sünneti kılarken, o vaktin ilk kazâya kalmış namazını kazâ etmeği niyet ederek kılmalıdır Bunların, sünnetleri kazâ namazı için niyet ederek kılması, dört mezhebde de lâzımdır Hanefî mezhebinde namazı özürsüz kazâya bırakmak ekber-i kebâirdir Bu çok büyük günâh, her namaz kılacak kadar boş zaman geçince bir misli artmaktadır Çünki, namazı, boş zamanlarda hemen kazâ etmek de farzdır Hesâba, sayıya sığmayan bu müthiş günâhdan ve azâbdan kurtulmak için, öğle namazının ilk dört rekât sünnetini kılarken, ilk kazâya kalmış öğlenin farzını niyet ederek kazâ kılmalıdır Öğlenin son sünnetini kılarken, ilk kazâya kalmış sabahın farzını niyet ederek, kazâ kılmalıdır İkindinin sünnetini kılarken, ikindi farzını niyet ederek kazâ kılmalıdır Akşamın sünnetini kılarken, üç rekât akşam farzını niyet ederek kazâ kılmalıdır Yatsının ilk sünnetini kılarken, yatsı farzını ve son sünnetini kılarken de, ilk kazâya kalmış vitri niyet ederek üç rekât olarak kazâ kılmalıdır Böylece her gün, bir günlük kazâ ödenir Terâvih namazlarını kılarken de, kazâ niyet ederek, kazâ kılmalıdır Kaç senelik kazâ namazı varsa, buna, o kadar sene devam etmelidir Kazâlar bitince, yine sünnetleri, kılmağa başlamalıdır Vakti varsa, ayrıca her fırsatta kazâ kılıp, bir an önce kazâ borçlarını bitirmelidir Kılınmıyan kazâların, günâhı, her gün geçtikçe bir misli artmaktadır










    Hanifi Mezhebinde Kaza Namazları Mumine Forum

  2. #2
    Devamlı Üye
    Üyelik tarihi
    10 Temmuz 2009
    Mesajlar
    110
    Reklam




    Allah-u Teala razı olsun,emeğine sağlık.



hanefi mezhebine göre kaza namazı nasıl kılınır,  hanefi mezhebine göre kaza namazları nasıl kılınır,  hanefi mezhebine göre kaza namazı,  hanefi mezhebine göre kaza namazları,  hanefilerde kaza namazı,  hanefilerde kaza namazı nasıl kılınır,  hanefi mezhebinde kaza namazı